donderdag 21 augustus 2014

Hoeraa! FoodFineLife is een feit! + Recept voor Stroopwafel-kaneelcakejes met schuim en appel

Hoeraa! Eindelijk is het dan zover, ik heb een eigen blog met de naam FoodFineLife. Al een jaar leek het mij leuk om een eigen blog te beginnen, maar doordat ik dacht dat het niks voor mij zou zijn, stelde ik het steeds maar uit. Tot afgelopen zaterdag, toen ik mezelf realiseerde dat ik het toch wel erg graag wilde! Maar wat wil ik precies met mijn blog? Dat was de volgende vraag. Recepten en een kijkje in mijn leven gaan beide sowieso terugkomen en verder zie ik wel waar ik zin in heb om over te bloggen! Het word dus een beetje een food- en lifeblog in een. Ik heb er erg veel zin in om te gaan bloggen! 



Stroopwafel-kaneel cakejes met schuim en zoete appelschijfjes

Om Mijn blog te vieren wil ik graag een recept met jullie delen! Met dit recept deed ik een tijdje geleden mee met Heel Oss en Bernheze bakt. Deze wedstrijd werd georganiseerd vanuit bakkerij Lamers en je kon in twee categorieën meedoen: brood en banket. Ik heb er zelf voor gekozen om met banket mee te doen, omdat ik cake, taarten enzovoorts het leukste vind om te bakken. Uiteindelijk heb ik zelf een recept voor mijn cakejes samengesteld en een paar elementen gecombineerd: Cake, schuim en zoete appel. Deze cakejes zijn er uit voort gekomen! 


Ingrediënten voor 6 stuks:


Stroopwafel-kaneel cupcakes:

- 100 gram margarine
- 100 gram zelfrijzend bakmeel
- 2 theelepels kaneel
- 1 theelepel koek- en speculaaskruiden
- 4 Stroopwafels
- 75 gram suiker
- 25 gram bruine suiker
- 2 eieren
- 2 appels zonder schil 

Eiwitschuim:

- 1 eiwit
- 30 gram suiker

Zoete appelschijfjes:

- 1 Elstar appel
- ½ eetlepel suiker
- Kaneel
- Water 





Bereiding:

Verwarm de oven voor op 160°Ϲ. Meng de zachte boter met de suiker. Voeg de eieren één voor één toe. Voeg daarna beetje bij beetje het zelfrijzend bakmeel toe. Snijd de stroopwafels en appels in kleine stukjes. Meng dit als laatste met de kruiden door het beslag. Vet een cupcakevorm in en schep het beslag in de vorm. Bak de cupcakes in 15-20 minuten goudbruin en gaar.
Klop het eiwit luchtig met de suiker. Schil de appel en snijd hem in hele dunne plakjes. Bak de appel rustig in ongeveer 5-10 minuten met suiker en kaneel. Voeg af en toe een scheutje water toe. 
Haal de cakejes uit de oven en laat ze afkoelen. Spuit het eiwitschuim in een ring op de cakejes en kleur het licht met een gasbrandertje. Leg daarna de plakjes dakpansgewijs tussen het schuim.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten