vrijdag 27 maart 2015

Profielwerkstuk: Hoe worden blogs succesvol? Part II

























Er is alweer een weekje voorbij en daarom komt er vandaag weer een deel van mijn profielwerkstuk online. Ik hoop dat jullie het eerste artikel leuk en interessant vonden om te lezen en zelfs zo interessant dat jullie dit artikel vandaag ook willen lezen!

Samen met mijn lerares Nederlands heb ik in het begin van het jaar een plan opgesteld voor de verwerking van mijn onderzoek. Anders dan gedacht kwam ze met het toffe idee om mijn onderzoek in tweeën te delen, een theorie- en een praktijkgedeelte. Het praktijkgedeelte zou bestaan uit uitgewerkte enquêtes, het grootste deel van mijn onderzoek. Het theoriegedeelte zou de context van mijn onderzoek duidelijk maken. Om mijn onderzoek te begrijpen is het handig om te weten wat blogs zijn, niet iedereen is hier namelijk mee opgegroeid of mee in aanraking gekomen. Mijn eerste echte theoretische hoofdstuk was dan ook helemaal gericht op de vraag: 'Blogs, wat zijn dat?'  Vandaag deel ik dit eerste hoofdstuk met jullie, zodat de basis er goed in zit ;) Ook de plaatjes die in mijn profielwerkstuk voorkomen, plaats ik in mijn artikel, zodat jullie een totaalbeeld van mijn profielwerkstuk zullen krijgen.

Blogs, wat zijn dat?


Blogs zijn een steeds populairder fenomeen in de samenleving. Een blog, of eigenlijk weblog, is een website waarop bloggers een soort dagboek bijhouden. Er worden artikelen geschreven over dingen die zij interessant vinden en waar zij dan ook hun eigen mening over kunnen geven. Een nieuw medium die informatie verschaft over bepaalde onderwerpen, maar ook een discussie kan opstarten op het web, doordat je makkelijk een reactie achter kunt laten op een artikel. Er wordt dus op één website informatie en interactie gecreëerd, wat in tegenstelling is tot een gewone website, waar alleen maar informatie te vinden is. Een blog wordt over het algemeen ‘bijgehouden’, doordat een blogger regelmatig nieuwe artikelen plaatst, lees: wekelijks, dagelijks of zelfs meerdere keren per dag.  De artikelen die in de loop van de tijd geplaatst zijn, komen op chronologische wijze op de blog te staan. Met het nieuwste artikel bovenaan de pagina.

Lezers van deze blogs kunnen blogs ook ‘volgen’. Dit betekent dat je vaak de artikelen van een bepaalde blogger leest en ze dus zelf ‘bijhoudt’.  Vaak wordt er door een blog na een tijdje een vast publiek aangetrokken en deze aantallen kunnen oplopen tot tienduizenden unieke bezoekers per dag. Blogs kunnen over van alles gaan. Er zijn dus verschillende soorten blogs, zo heb je onder andere: lifeblogs, foodblogs, fashionblogs, kunstblogs, blogs die zich bezig houden met puur en biologisch eten en tegenwoordig zijn er ook bedrijven die een blog beginnen. Dit is natuurlijk niet alles, maar wanneer ik ze allemaal zou vernoemen, wordt het lijstje een beetje lang. Je hebt ook verschillende soorten artikelen die je op een blog kunt plaatsen, zoals: recepten, plogs (photologs), vlogs (videologs), reviews, persoonlijke artikelen enzovoorts.  Een blog kan op verschillende manieren vormgegeven worden en de opmaak van de site ligt dan ook in handen van de blogger.

Het concept ‘bloggen’ ontstond door de online dagboeken die vanaf 1994 op het internet te vinden waren. In 1997 werd de naam ‘weblog’ bedacht, het ging namelijk over ‘loggen wat er op het internet gevonden werd’. Peter Merholz kwam op de naam ‘blog’. Hij schreef weblog voor de grap als: We Blog. Na een paar jaar werd blogger.com opgericht en doordat zij het woord ‘to blog’ op de markt brachten, zijn de Amerikanen het woord ‘bloggen’ gaan gebruiken. Net zoals veel Amerikaanse producten, woorden en gewoontes is ook dit woord overgewaaid naar Europa.

Tegenwoordig gaan ook steeds meer bekende mensen bloggen. Een politicus, een presentatrice, soapsterren, jij en ik,  iedereen kan zomaar een blog beginnen.  Vandaar dat er ook steeds meer blogs op het internet te vinden zijn. Sinds een tijdje zijn er ook de professionele bloggers, de bloggers die geld verdienen met hun blog. De meest gebruikte blogsoftware die veel bloggers gebruiken, zijn de sites wordpress.com en blogger.com. Op deze sites kan je heel gemakkelijk je eigen site in elkaar zetten en je eigen design creëren.  Als bijkomend voordeel zijn deze sites ook nog eens gratis. Veel professionele bloggers stappen na een tijdje over op een eigen domein. Dit vergemakkelijkt het zoeken naar deze blogs op het internet , doordat de url van de site veel korter is.

 De soorten blogs die vooral in mijn onderzoek terug zullen komen, zijn de foodblogs en fashionblogs. Foodblogs bestaan veelal recepten en reviews over foodevenementen, restaurants en nieuwe producten op foodgebied. De blogger van een foodblog wil de lezer vaak aansporen om zelf de keuken in te duiken en de lezer inspireren op het gebied van voeding. Fashionblogs kunnen juist heel erg verschillend opgebouwd zijn. Sommige fashionbloggers plaatsen vaak outfitposts met een stukje tekst erbij. Ook kunnen zij reviews van evenementen op hun blog zetten. De bloggers met echte passie zullen iets extra’s toevoegen aan hun modeblog, iets waarmee zij uniek zijn. Dit kan bijvoorbeeld een marketingboek schrijven zijn, zoals Yara van ‘This chick got style’ deed. Het is erg belangrijk om je blog net ietsje unieker te presenteren dan je collega-bloggers. Zeker binnen de modeblogs is dit belangrijk vanwege de ‘uitstervende’ positie. Veel mensen zijn een beetje klaar met de standaard fashionblogs die alleen maar foto’s van hun outfit plaatsen. De modeblogs met een toekomst zullen veranderen om op te vallen tussen alle modeblogs zonder karakter.  

Polienne.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten