woensdag 18 maart 2015

Profielwerkstuk: Hoe worden blogs succesvol? Part I

























O,o,o, ik heb alweer veel te lang niet meer geblogd! Deadline profielwerkstuk, werken, rijles, leren, leren, leren en nog eens leren, het hield maar niet op! Tot de dag van vandaag heb ik het zo ontzettend druk gehad dat ik gewoon geen ieniminie gaatje kon vinden om te bloggen. Ik wil me graag verontschuldigen, maar aan de andere kant kon ik er ook vrij weinig aan veranderen. Maar goed, gelukkig heb ik nu een tijdje wél tijd om te bloggen!

De afgelopen weken hebben voor mij in het teken gestaan van school. School, saaaaai zou je denken, maar het schrijven van mijn profielwerkstuk was echt alles behalve saai! Al sinds het begin van het schooljaar ben ik met mijn profielwerkstuk bezig geweest. Ik heb een hoofdvraag en deelvragen opgesteld, bloggers benaderd, een enquête voor lezers van blogs opgesteld en ga zo maar door. Ik heb er met erg veel plezier aan gewerkt, doordat het onderwerp mij zo aansprak!


Ik heb van best veel mensen de vraag gekregen of ik mijn onderzoek online ging zetten. Dit vond ik eerlijk gezegd een beetje een spannend idee, iedereen kan het dan lezen en erover oordelen. Ondertussen heb ik de beoordeling van mijn docent binnen en kan ik zeggen dat ik er een 8.5 voor heb gehaald. Ook heb ik mijn onderzoek opgestuurd naar de bloggers die mij geholpen hebben bij mijn onderzoek. Zij waren erg enthousiast en dit heeft mij aangespoord om het onderzoek tóch online te zetten! Ik wil dit vorm gaan geven door iedere week een deel van mijn onderzoek online te zetten!

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om iedere week te lezen en ik ben benieuwd wat jullie vinden van mijn bevindingen! Deze week het begin van mijn profielwerkstuk: de samenvatting en de inleiding!


Samenvatting


In mijn onderzoek heb ik onderzocht hoe blogs succesvol kunnen worden. Door middel van een aantal deelvragen wilde ik tot een conclusie komen. Allereerst wilde ik aandacht schenken aan de theorie die achter blogs schuilgaat. Wat is een blog nou eigenlijk? Hoe begin je een blog? En wanneer ben je een echte blogger? Onderzoeken naar blogs zijn nog schaars en dit was een van de redenen dat ik bloggers en bloglezers benaderd heb. Om achter het antwoord van de hoofdvraag te komen, wilde ik hen nog een aantal vragen stellen. Mijn andere deelvragen zoals: Beïnvloeden blogs het dagelijks leven van de bloglezer of de blogger? En hoe werf je volgers? kon ik niet beantwoorden zonder de visie van bloggers en bloglezers in acht te nemen. Al snel heb ik bloggers benaderd en mijn enquêtes verstuurd. Later ben ik overgegaan op de uitwerking daarvan, maar ook op de uitwerking van de theoretische deelvragen.

Uit mijn onderzoek is gebleken dat de voorbereidingen om een blog te kunnen beginnen minstens net zo belangrijk zijn als de manier van bloggen. Om een blog te beginnen heb je een doel voor ogen nodig en dit doel ga je steeds verder uitwerken. Om succesvol te worden is het belangrijk om volgers te werven, interessante content te schrijven en dicht bij jezelf te blijven. Dit en meer lees je allemaal terug in mijn onderzoek.




Van veel mensen heb ik gehoord dat ze mijn onderzoek willen lezen, en daarom wil ik wekelijks een deel ervan gaan publiceren op mijn blog. Ben je benieuwd wat mijn bevindingen zijn? Neem dan een kijkje op mijn blog FoodFineLife!

Inleiding 

Blogs, al 2 jaar een onderdeel van mijn leven. Het lezen van blogs slokt stiekem mijn tijd op die ik ook aan school zou kunnen besteden. Na al dat lezen van blogs begon het eigenlijk een beetje te kriebelen bij mij om ook een blog te beginnen. Augustus was de maand waarin ik stappen ondernam. Welke naam wil ik voor mijn blog? Kan er iemand in hemelsnaam voor deze technische kluns de lay-out van mijn website ontwerpen en maken? Wat komt er in mijn artikelen te staan? En de belangrijkste vraag: hoe zijn al die bestaande bloggers zo succesvol geworden? Je kunt mij namelijk niet wijs maken, dat zij niet met al deze kopzorgen hebben gezeten. Gelukkig zijn het niet de ergste dingen om over na te denken, maar ik wilde wel een antwoord hebben. De eerste 3 vragen waren voor mij eigenlijk snel te beantwoorden, de vierde vraag daarentegen was een stuk complexer. Hij bleef ronddwalen in mijn gedachten en wachtte op een antwoord. Toen ik een keuze moest maken voor het onderwerp van mijn profielwerkstuk, hoefde ik niet lang na te denken en wist ik toevallig mijn hoofdvraag ook al!

Ik had nog geen echt beeld van het resultaat dat ik kon verwachten, omdat ik niet precies wist hoe alles binnen de blogwereld in elkaar zat. Wel had ik voor ogen wat ik precies wilde weten en wilde gaan onderzoeken. Dit is dat ik wilde weten hoe het kan dat sommige blogs succesvol worden en andere blogs alleen maar door de directe vrienden en familie van de blogger worden gelezen. Ik was zelf ook heel erg benieuwd naar de weg die een blog aflegt om succesvol te worden en wat het voor impact heeft op het leven van de blogger maar ook op de levens van de bloglezers. Mijn hoofdvraag zal niet gemakkelijk te beantwoorden zijn en waarschijnlijk uit verschillende onderdelen bestaan.

Gaandeweg mijn onderzoek kwam ik erachter dat mijn onderzoek eigenlijk iets te beperkt was. Ik heb me door mijn enthousiasme laten leiden en dit zorgde ervoor dat de foodbloggers in mijn onderzoek iets te veel zijn uitgelicht. Door mijn passie voor koken, bakken en voeding, geef ik eerlijk toe dat ik deze groep het interessantste vond om te onderzoeken. De volgende keer zou het onderzoek meer diversiteit in de blogsoorten moeten bevatten, zodat er een algemener antwoord geformuleerd kan worden die ook voor alle blogs geldt.

Voor nu sta ik achter mijn onderzoek en ik hoop dat jullie het met net zo veel plezier zullen lezen als ik het geschreven heb!



Ga jij iedere week het vervolg op mijn profielwerkstuk lezen?

1 opmerking: