donderdag 26 maart 2015

Bloggen voor Lovemysalad + recept: Kleurrijke salade met een bite


Hoeraaaa! Op het moment ben ik echt overenthousiast, want ik mag gaan bloggen voor de site: Love my Salad! In december deed ik mee aan de bloggers contest en vandaag kreeg ik te horen dat ik samen met iemand anders gewonnen heb! Dit betekent dat ik een tijdje iedere maand voor hen ga bloggen. Ik heb er ontzettend veel zin in en ik kan niet wachten om aan de slag te gaan!

Voor de bloggers contest was het de bedoeling om je favoriete salade te maken, te fotograferen en eventueel in te leiden. Toen ik aan mijn favoriete salade dacht, kwamen er veel recepten op in mijn gedachten. Een mango-geitenkaassalade, een Japanse salade, een tropische salade en nog veel meer. Maar welke salade ging ik maken? In welke salade vind je mijn voorkeursingrediĆ«nten terug? In een nieuwe combinatie natuurlijk! Rode biet, appel en geitenkaas zijn voor mij de ultieme combi, terwijl zoete aardappel de laatste tijd mijn verslaving is. Ik wilde ook graag mijn lekkere dressing toevoegen en met een beetje rucola erbij zou die niet misstaan. Tsjaa, van wortels eet ik kilo’s weg en geroosterde noten zijn mijn guilty pleasure. Je kunt je dus voorstellen dat ik voor een zeer gevarieerde salade ben gegaan: een salade die voor mij echt een van de lekkerste is. Daarom heb ik aan de nootjes wat honing en zeezout toegevoegd voor een spannend effect en magere yoghurt was de frisse touch die ik nog mee wilde geven. Al met al een lekkere en gezonde salade. Het liefst eet ik iedere dag salades, maar helaas is mijn vader van de oude stempel. Je kent het wel: groente, aardappelen en vlees. Daarvoor het liefst een kommetje soep en als toetje een liter vla. Nee, doe mij maar recepten van allerlei blogs of gerechtjes uit een van mijn kookboeken.

Ik hoop dat deze salade jullie inspireert om ook een salade te maken die perfect is voor jou en niemand anders. Na deze salade geproefd te hebben natuurlijk, want wie weet wordt dit wel je favoriete salade! 

Ik hoop dat jullie deze salade gaan proberen en in dat geval: geniet ervan!

Kleurrijke salade met een bite


IngrediĆ«nten 

voor de salade:

  • 1 appel
  • 500 gr voorgekookte rode bieten
  • 1 dikke winterwortel
  • 50 ml magere yoghurt
  • 3 handen rucola
  • 2 zoete aardappels
  • 3 handjes noten, zoals pecannoten,                   paranoten en amandelen
  • 3 rondjes zachte geitenkaas
  • 1 el honing
  • peper en zeezout

          De dressing:

  • 3 el honing
  • 2 el witte wijnazijn
  • 1 el olijfolie
  • 3 tl mosterd
  • 2 tl gedroogde oregano

         De bereiding:



Verwarm de oven voor op 200°C. Was de zoete aardappels en snijd ze in frieten. Leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Besprenkel met olijfolie, peper & zout. Zet ze voor ongeveer 20 minuten in de voorverwarmde oven. Rasp de wortel en snijd samen met de bieten in dunne plakjes. Blancheer de wortel kort in een pan. Maak van de witte wijnazijn, olijfolie, mosterd, honing en oregano een lekkere dressing. Leg de noten op een met bakpapier beklede bakplaat en meng met honing. Plaats ze voor 10 minuten in de oven en besprenkel ze daarna met zeezout. Doe dit wel meteen als de noten uit de oven komen, anders blijft het zout niet goed genoeg zitten. Haal het klokhuis uit de appel en snijd de appel in dunne plakjes. Verdeel de plakjes biet, wortel en appel dakpansgewijs over de borden. Sprenkel wat magere yoghurt over de plakjes heen. Meng de rucola met de dressing en verdeel over de borden. Haal, als de partjes gaat zijn, de zoete aardappel uit de oven en verdeel over de rucola. Brokkel de geitenkaas over de salade. Verdeel daarover dan de noten. Serveer de salade eventueel nog met wat magere yoghurt.

Eet smakelijk!

Ga jij deze salade ook een keer proberen?

2 opmerkingen:

  1. Nogmaals gefeliciteerd Nicole! Echt superleuk voor je en de salade ziet er erg mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen