dinsdag 28 april 2015

Profielwerkstuk: Hoe worden blogs succesvol? Part III

























Jeetje, het is alweer eind april! De tijd vliegt, maar dat hoef ik jullie vast niet te vertellen. Over twaalf dagen heb ik mijn examens en daardoor kan ik helaas ook veel te weinig bloggen. Af en toe zou ik wel willen dat er minstens 48 uur in een dag zaten, dan zou ik net wat meer afkrijgen en dan zou ik ook iets minder hoeven te stressen en te haasten. Alhoewel... ik ben nou eenmaal gewoon iemand die overal net iets te laat komt en altijd iets teveel moet haasten. Volgens mama was ik zo vroeger ook al, altijd aan het rennen in plaats van lopen en ook nooit op tijd komen op school. Je zou toch denken dat ik het ooit nog ga leren om ergens op tijd te komen...

Gelukkig heb ik nog even tijd gevonden om dit artikeltje te schrijven. Het is zo frustrerend om recepten en artikelen uit te willen werken, maar er geen tijd voor te hebben... Toch een artikeltje vandaag en wel een vervolg op mijn profielwerkstuk. Deze keer gaat het vooral over het beginnen van een blog. Onderschat je dit of loopt het juist meteen storm? Waar moet je aan denken en wat moet je in de gaten houden als je een blog wilt beginnen? Je leest het vandaag in deel 3 van mijn onderzoek naar: Hoe worden blogs succesvol?

Appeltje-eitje een blog beginnen, of toch niet?


Je leest al een tijdje blogs, wordt helemaal enthousiast van alles wat met eten, mode, make-up of iets anders te maken heeft en denkt: ‘Ik ben er helemaal klaar voor, laat ik ook een leuke blog beginnen!’ Easy peasy, zou je denken. Nou, mooi niet dus! Allereerst moet je er aan denken, dat er heel veel tijd gaat zitten in het schrijven van artikelen. Na een tijdje zal dit veel sneller gaan, maar in het begin kan je best lang bezig zijn met maar 1 artikeltje. Je schrijft niet alleen artikelen, je zult ook je blog bij moeten houden. Dagelijks een artikel plaatsen is niet genoeg, het is vaak belangrijk dat je ook met je lezers in contact blijft en andere social media sites up-to-date houdt. Wanneer mensen reacties plaatsen onder een artikel, is het ook leuk als de blogger reageert. Lezers vinden het fijn dat ze ook echt serieus genomen worden door een blogger, zeker omdat zij de bloggers ook serieus nemen. Social media sites bijhouden, kost ook behoorlijk veel tijd. Niet alleen reacties lezen en reageren kost veel tijd, maar ook iedere keer allerlei nieuwtjes of foto’s plaatsen is tijdrovend.

Uniek zijn is nog zo’n dingetje, iedereen denkt uniek te zijn, maar ben je dat wel? Iedereen heeft net iets andere onderwerpen, persoonlijk getinte artikelen en zijn eigen schrijfstijl. Toch is dit niet genoeg, om echt op te vallen tussen alle blogs die er al zijn. Jaren geleden was het veel makkelijker om een succesvol blog te krijgen. Veel mensen wisten niet eens wat een blog was, dus je kunt wel nagaan dat er toen niet zo veel mensen waren met een blog. Tegenwoordig schieten allerlei blogs als paddenstoelen uit  de grond en moet je verdomd goed zijn om er tussenuit te springen! Het scheelt al als je het vanaf het begin heel serieus aanpakt. Je moet namelijk een goede site hebben waarmee jij jouw blog online kunt zetten. Websites die hiervoor vaak gebruikt worden zijn onder andere Wordpress en Blogger. Als je eenmaal een ‘werkplek’ hebt, is de lay-out ook nog van groot belang. Je wilt natuurlijk niet dat mensen een artikel lezen op een kale site. Te versierd is ook niet de bedoeling, het gaat tenslotte om de tekst in een artikel. Dit moet duidelijk te lezen zijn en je moet niet afgeleid raken door afbeeldingen of tien verschillende kleuren. Heb je een goede vriend(in) die dit op zich wil en kan nemen? Lucky you! Veel mensen hebben dit helaas niet, maar gelukkig zijn er mensen die dit als werk doen. Het kost even wat, maar later heb je daar zeker geen spijt van.

 We komen nu al snel op het financiĆ«le gedeelte. Heb je al dollartekens in je ogen bij het denken aan een eigen blog? Helaas, niemand begint met geld verdienen door het schrijven van artikelen op blogs. Realiseer dat het echt niet is weggelegd voor iedere blogger om geld te verdienen. Daarbij komt ook nog eens dat je vaak veel moet investeren wil je het allemaal goed aanpakken. Reiskosten of designkosten zijn hier een goed voorbeeld van. Voor een blog heb je ook een goede uitrusting nodig, zoals een goede laptop en een camera. Ga je uiteindelijk wel geld verdienen, dan zal dit ook langzaam opbouwen en niet in sneltreinvaart gaan. Als je de inzet hebt om er keihard voor te werken en ook nog eens het geduld op kan brengen om in het begin voor maar 5 mensen te schrijven, dan kom je er na een tijdje echt wel! Misschien loopt het bij jou anders en val je meteen op als blogger, zoals de meiden van STYLEofTWO, die binnen een paar maanden ruim 45.000 volgers op instagram hadden.

Denk van tevoren ook na over je privacy. Wanneer je blog eenmaal echt bekend is en mensen je gaan herkennen, kan het zomaar zijn dat je bijna geen privacy meer hebt. Heb je een health blog en koop je stiekem een reep Tony’s Chocolonely om jezelf een keertje te verwennen en een van je lezers ziet  het, dan is het wachten op een vervelende opmerking of kritiek. Lekker niks om geven zou ik zeggen, maar kan je hier niet zo goed tegen, dan is het wel belangrijk dat je goed overweegt of je gaat bloggen.

Als we naar de inhoud kijken is het vooral belangrijk om kwaliteit te leveren. Liever 2  blogs in een maand die ook echt leuk en interessant zijn om te lezen, dan 20 ‘opvulblogs’ waar je eigenlijk niet achter staat, en die ook niet eens leuk zijn om te lezen. Het is niet zo dat je na 2 blogs de moed moet opgeven als je even geen inspiratie meer hebt. Ga leuke dingen doen, bezoek gave plekken of ga ergens eten, allemaal situaties waarin jij jouw inspiratie op kunt doen!  Het bloggen moet natuurlijk geen verplichting worden, want dat merken de lezers ook. Neem dus de tijd die jij nodig hebt om een leuk artikel te schrijven, that’s all you need!

Heb je over alles nog eens goed nagedacht? Heb jij echt die passie om te schrijven en ook te delen? Ga ervoor zou ik zeggen! Bedenk wat je doel is, schrijf leuke artikelen die dicht bij jezelf blijven en ga vooral creatief te werk. Maak het voor de lezer leuk om juist jouw blog te lezen!


3 opmerkingen:

  1. Ah, ik moest het natuurlijk wel lezen aangezien ik mijn logo spotte.. ;) En je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat de tendens op het moment een klein beetje is dat nieuwe bloggers nog wel eens een heel verkeerd beeld hebben van het werk dat achter een blog gaat zitten. Nu ben ik een heuse blogaholic, vind het verslavend leuk om te doen en ik doe het al 7 jaar. Toen ik begon had ik geen zinnig idee dat je er uberhaupt geld mee zou kunnen verdienen. Nu is dat inmiddels allemaal zo veranderd en verdien ik er best een aardig zakcentje mee, maar dat is nooit de opzet geweest.
    Je moet er vooral lol in hebben, dingen willen delen en passie hebben voor je onderwerp. Alleen dan kom je er verder mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je leuke reactie Simone! Ik kan me er helemaal in vinden, want veel mensen denken volgens mij dat het simpel is om een blog te beginnen en hem bij te houden, maar er gaat altijd meer tijd in zitten dan je denkt. Wanneer je het echt leuk vindt is dat natuurlijk geen probleem maar als je bent begonnen met de reden om geld te verdienen of bekend te worden, zal het toch wel behoorlijk tegenvallen. Gelukkig zijn er ook veel bloggers die er echt veel plezier in hebben, net zoals jij!

      Verwijderen
  2. Je zou je profielwerkstuk kunnen verkopen op http://www.profielwerkstuk.info

    BeantwoordenVerwijderen